FORORD
Siden min første bok Hvordan spille moderne trommesett kom ut i 1983 har mye skjedd. I løpet av disse årene har nye stilarter og musikalske uttrykk dukket opp, instrumentene har vært i stadig utvikling, og kombinasjonen menneske/maskin har bidratt til å utvikle instrumenter, utstyrspark og ikke minst musikken selv.
Selv om trommer, cymbaler, stativer og pedaler er blitt forandret gjennom en stadig utvikling av ulike produkter og moderne teknologi, er utfordringene spillemessig stort sett de samme: det handler om å koordinere armer og bein, finpusse ulike teknikker og tilegne seg musikalsk kunnskap.
Det meste av hva en settrommeslager har bruk for som ensemblemusiker, kan øves inn på settets grunnstamme: skarptromme, stortromme, hihat og ridecymbal.
Mao: man trenger ikke et stort oppsett med en mengde trommer og cymbaler, for å tilegne seg den kunnskap man har mest bruk for i samspillsituasjonen, å spille groove!!
Men når det gjelder øving på solospill og overganger (fills) kommer man ikke utenom valg av størrelse på trommesett i forhold til stilart og personlig smak.
I dag setter man sammen fantasifulle oppsett, som bestemmer hvilken klang (sound) man vil at instrumentene skal ha. Dette har stor betydning for hvordan instrumentet låter, og til syvende og sist hvordan omverdenen opplever deg som musiker.
Det blir mer lyd av store trommer enn av små trommer. Det er derfor naturlig at et bebop jazztrommesett har mindre dimensjoner enn hva som er vanlig i et heavy metalband.
Mer moderne trommesett er skrevet som en naturlig videreføring av Hvordan spille moderne trommesett.
Ved å spille gjennom øvelsene og lytte til cd-en vil du bli kjent med en mengde nye groover, og få innsikt i hva som rører seg i ulike stilarter i dagens flora av samtidsmusikk. Med nitidig øving vil du tilegne deg nye rytmer og spillemåter, og utvide koordinasjon, teknikk, egen kreativitet m.m..
Det er gitt rom for at du ska! utfordre din egen fantasi.
Bruk denne muligheten. Det blir ekstra mora å øve på ting som du har medvirket til å skape selv!!
Takk til Gulmoen &, Engh og Tre 45 Musikk AS.
Lykke til.
Trondheim våren 2004,
Ernst Wiggo Sandbakk
Innhold:
Rock Koordinasjon
Hip Hop
House
Groove koordinasjon
Drum’n Bass
Shuffle
Rytmer fra Brazil
Afro-cubanske rytmer
Afro-pop
Caribiske rytmer
Triol-koordinasjon
Jazz-swing
Jazzvals
Spill med visper
Jazzswing-koordinasjon i hurtige tempi
Doble basstrommer
Montering av skinn/stemming av trommer.



