Redaktør:
- Wenche Waagen
- David Scott Hamnes
- Elin Angelo
kr 399,00
Denne boken handler om instrumentalopplæring som fag, fra første time i kulturskolen, gjennom kjerneprogram og fordypningsprogram, videregående skole, høyere utdanning, for så å ende i et yrkesliv. En sammenhengende utdanningslinje. Denne årelange læringsprosessen for utøvende musikere krever kjærlighet til musikk, drivkraft, evne til selvledelse, og ikke minst; støttende lærere gjennom hele løpet.
Forfatterne retter særskilt blikket mot instrumentalopplæring som samskapt læring; en sosial praksis. Her finner du tekst om begynnerelever som møter et mylder av lekbaserte musikkaktiviteter, og eksempler på hvordan gruppeorganisering, praksisfellesskap og mestermøter gir store gevinster for unge hornister, organister og pianister. Samskapt læring videreføres i øvingskollokvier, teknikkgrupper og konsertforum for alle instrumentgrupper.
To kapitler betoner særskilt en gehørbasert tilnærming til læring – i klassisk strykeopplæring og i jazzvokalstudiet. For ensembleledere vil kapitlet om tilpasset opplæring i juniorkorpset by på nye, didaktiske perspektiver. Du møter også musikerlærerne; en profesjon som ofte består av sammensatte yrkesoppgaver.
Boka vil være relevant for deg som ser for deg et arbeidsliv som musiker og musikkpedagog. Den er aktuell pensumbok ved utøvende musikkutdanninger, ved PPU-utdanningene for utøvende musikere, allmennlærerutdanningene med musikk, for alle som tenker å jobbe i landets kulturskoler eller i videregående skoler. Den bidrar også til et nytt blikk på undervisning blant de faggrupper som omtales i boka – som kulturskolelærere, lærere i musikklinjer og i høyere utdanning: Vi gjør hverandre gode.
Et siktemål er at boka skal inspirere og gi grunnlag for refleksjon og samtaler rundt læring og undervisning i instrumentalopplæringen.